Treba li nagraditi dijete za uspjeh na kraju školske godine?

Treba li nagraditi dijete za uspjeh na kraju školske godine?

 

Je li vam se ikada dogodilo da ste se za nešto jako trudili, uspjeli i potom samo mahnuli rukom na taj uspjeh? Jeste li ikada umanjili svoj značaj u nečemu, umanjili svoje zalaganje? Je li vam se ikada dogodilo da tuđe uspjehe vrednujete a svoj ne?

Ako ste na ova pitanja odgovorili potvrdno a imate dijete, tada bi bilo dobro da pročitate članak.

 

S obzirom da je (uskoro) kraj školske godine, mnogi se roditelji pitaju trebaju li nagraditi dijete za uspjeh; koji uspjeh jest za nagradu a koji nije; jesu li ocjene zaista bitne bar kod odluke o nagrađivanju djeteta?

 

Što je generalno dobro za djecu?

Danas o svakoj temi vezano uz odgoj djeteta savjete nudi niz stručnjaka. Često puta ti savjeti mogu biti potpuno oprečni pa onda više ni sami roditelji nisu sigurni što je a što nije dobro za njihovo dijete. Uvijek se trudim biti stručnjak koji neće „pametovati“ roditeljima, posebice zato jer su oni ti koji najbolje znaju svoju djecu – već ih samo usmjeriti u ono što je generalno dobro za djecu, a potom i jednog dana kao odrasle osobe.

Iz razloga jer je svako dijete drugačije kao i svaki odnos između tog djeteta i roditelja, teško je dati točno određene naputke što da ili ne činiti. Jer nešto može biti odličan savjet za jedno dijete, a posve krivi za drugo. I zato je najvažnije da roditelji prije nego primjene ijedan savjet upitaju sebe kako bi to funkcioniralo s njihovim djetetom.

 

Umanjujete li vlastite uspjehe? 

Prije svega voljela bih rastumačiti čemu ona tri pitanja na početku o tome umanjujete li vlastite uspjehe.

Naime, djeca najviše uče kroz postupke roditelja – ako ste skloni obezvrijeđivati svoje uspjehe, velika je vjerojatnost da će to Vaše dijete preslikati na sebe i jednog dana primjerice uspješno završen fakultet marginalizirati.

Ako tako bude gledalo na svako svoje postignuće u životu, tada se opet povećava vjerojatnost da mu samopouzdanje bude niže. I unatoč Vašim porukama o tome koliko je pametno/uspješno/dobro, ono će i dalje patiti od manjka samopouzdanja. Stoga, osim što je bitno „slaviti“ uspjehe djeteta, također je važno da i vlastite obilježite jer to je prvo što će dijete modelirati.
 

Kada kažem „proslaviti uspjeh“, zaista mislim doslovno. No, slavlje ne mora biti veliko i spektakularno uz svečani ručak s 50 gostiju kada dijete dobije prvu peticu u školu. Slavlje može biti simbolično uz poruku "Bravo, ti to možeš! Bravo jer si se trudio! Bravo jer si uspio!“. Nagraditi trud i rad, obilježiti kraj nečega i naglasiti kako je to djetetov uspjeh – poruke su koje pomažu djetetu da preuzme odgovornost u svoje ruke, da osvijesti da je kormilo života u njegovim rukama. Danas su to postignuća u školi, a sutra će biti nešto drugo.


 

Biti roditelj danas zaista nije jednostavno

Današnji roditelji suočeni su s nizom izazova kojih nekada nije ni bilo (npr. internet, mobiteli itd.), a kako dijete raste, izazova je sve više – posebice polaskom djeteta u školu. Treba li nagraditi dijete kada dobije dobru ocjenu? Treba li ga motivirati nagradom na kraju godine jer je prošlo s odličnim uspjehom? Vjerojatno bi se svi stručnjaci složili da samo motiviranje djeteta materijalnim nagradama generalno nije dobro. Ukoliko je naglasak samo na materijalnom (a ne na dobiti koju će dijete imati od znanja i učenja, na osjećaju ponosa jer je nešto postiglo, na trudu i radu, itd.), dijete će postati isključivo motivirano vanjskim nagradama.

Ono što se s vremenom događa jest da ukoliko izostane nagrada, izostaje i uspjeh. A što je dijete starije i apetiti su veći – možda je u osnovnoj školi bila dovoljna kuća za barbike, skejt, no što će biti u srednjoj? A također se trebamo zapitati i želimo li takve vrijednosti usaditi u dijete – vrijednosti koje podržavaju materijalno, u kojima nije bitan rad, gdje činimo sve za novac. Činjenica je da nas novac sa po sebi dugoročno ne može usrećiti – pa čemu onda učiti dijete vrijednostima koje ga neće učiniti sretnim čovjekom?
 

Smatram da svako dijete treba nagraditi za njegov uspjeh, no pri tome je bitna sama nagrada (koja ne mora biti materijalna) i poruka koju šaljemo djetetu.


Ako na kraju školske godine dijete razveselimo izletom u toplice/zabavni park/malim slavljem u restoranu – tada ćemo djetetu pokazati da cijenimo njegov trud, pripisati mu zasluge za postignuti uspjeh. I izlet košta (dakle ni tu roditelji ne prođu besplatno), no poanta nije u potrošenim novcima, već u poruci koju šaljemo djetetu. Naravno da dijete možemo razveseliti i primjerice igračkom koju već dugo želi – no opet je bitno koja poruka prati dar. Poruka da je u redu nagraditi se kada uložimo trud u nešto. Poruka da ta nagrada ne mora biti velika i materijalna – dovoljna je nagrada koja će nas razveseliti, pokazati da mislimo na sebe i da svoje uspjehe ne uzimamo zdravo za gotovo.

S takvim porukama dijete će jednog dana kao odrasla osoba znati njegovati sama sebe: znat će proslaviti svoj uspjeh, razveseliti se nekom sitnicom na kraju uspješnog ali napornog radnog dana, znat će da trud i rad urode plodom i da je to, između ostalog, u našim rukama. A vjerujem da je to poruka koji bi svaki roditelj volio prenijeti svom djetetu.

 

Autorica: Kristina Bačkonja, dipl. psiholog
Preneseno s Ordinacije Večernjeg lista

 

Više pročitajte u knjizi: SNAGA POZITIVNO OBLIKOVANA MOZGA
Treba li nagraditi dijete za uspjeh na kraju školske godine?

Mikhail Labkovski, ruski psiholog: Učenje je djetetova odgovornost

Mikhail Labkovski, ruski psiholog: Učenje je djetetova odgovornost

„Već dugo govorim o tome kako učenje ne smije biti odgovornost roditelja. I da je to u interesu obiju strana. Ali roditelji nastavljaju o...


Oluja u tinejdžerskom mozgu

Oluja u tinejdžerskom mozgu

Osjećate li je kako tutnji? Sve je bliže, sve je snažnija... To je oluja koje nema u vremenskoj prognozi. Dogodi li vam se često da vam ...


Dr. Ranko Rajović: Nove tehnologije su korisne, a mogu biti i opasne i štetne

Dr. Ranko Rajović: Nove tehnologije su korisne, a mogu biti i opasne i štetne

Školski portal zamolio je stručnjaka za rani razvoj inteligencije djece da komentira sveprisutnost informatičke tehnologije u na&sc...


Zašto su mnogi učenici često umorni i bezvoljni?

Zašto su mnogi učenici često umorni i bezvoljni?

Mladi uče na drugačiji načinMožda vam je poznata ova situacija: Ujutro ulazite svježi i puni elana u učionicu, a vaši učenici kao da vas i ne...


Lekcija hrvatske nogometne reprezentacije

Lekcija hrvatske nogometne reprezentacije

"Kada sam došao ovdje, prvog dana sam ja gurao igrače, ali sada oni guraju mene." Zlatko Dalić Jesu li profesori mate...


U Danskoj je učenje empatije dio obaveznog školskog programa. Gdje smo mi?

U Danskoj je učenje empatije dio obaveznog školskog programa. Gdje smo mi?

Bez empatije nema zdravih i ispunjenih odnosa, veza i društvenog života. Onaj tko se ne može staviti u tuđe cipele ili ne osjeća emoci...