Što napraviti kada su djeca neorganizirana – razlozi i rješenja

Što napraviti kada su djeca neorganizirana – razlozi i rješenja

 

Kroz svoj posao terapeuta, koji preko 10 godina radi s roditeljima i djecom, prošla sam gotovo sve teme vezane uz dječje ponašanje i razvoj. Puno roditelja skrenulo mi je pažnju na jednu zajedničku brigu - ZAŠTO je njihovo dijete toliko neorganizirano.

 

Kada roditelji ulaze u moji ordinaciju s djecom, često čujem:

„Skini jaknu. Objesi je na vješalicu. Izuj cipele. Idi u kupaonicu. Operi ruke. Pusti vodu nakon korištenja toaleta.“.

Nekoliko minuta nakon toga roditelji mi povjeravaju svoju frustraciju:

„Moj sin zaboravlja ponijeti svoju kutiju za ručak i što treba napraviti. Konstantno gubi školske knjige, kape, boce za vodu. Zaboravlja napisati zadaću.“

 

Jako se iznenade kada im kažem da trebaju prestati biti djetetov navigacijski sustav ako žele da se njegove organizacijske vještine poboljšaju.


 

Zašto?

Podsjetnici od strane roditelja djetetu služe kao vanjski navigacijski sustav koji ih vodi kroz dane u njihovom životu. Navodeći dijete na takav način, roditelj preuzima na sebe njegove odgovornosti i ne dozvoljava mu da razvije svoje vlastite organizacijske vještine. Podsjetnici isključuju djetetov mozak, jer dijete očekuje da će ga roditelj podsjetiti na obaveze, stoga nema ni potrebu ni motivaciju sam zapamtiti što treba učiniti.

U životu van obitelji neće biti vanjskog navigacijskog sustava koji će djetetu pomoći da se organizira. Prosječan učitelj ima 25 učenika u razredu i ne može navoditi vaše dijete kroz dan. Na žalost, bez konstantnog navođenja, dijete koje je naviklo na njega se izgubi jer se njegov mozak nije naviknuo i naučio funkcionirati samostalno.

 

 

Roditelji mi često govore: „Podsjećamo ga/je JER je neorganiziran/a.“

Moj odgovor je jednostavan:

„Ako već pet godina podsjećate svoje dijete da opere ruke i pusti vodu nakon obavljanja nužde i ono još uvijek nije zapamtilo da to treba napraviti, vaš pristup očito ne funkcionira.“

 

Dijete može prirodno biti sklono neorganiziranosti, a roditelj to može samo pojačati svojim navođenjem i konstantnim podsjećanjem na obaveze. Bez obzira na karakter djeteta, organizacijske vještine se mogu naučiti i uvježbati, ali NE kroz podsjetnike. Podsjetnici samo ometaju razvoj organizacijskih vještina jer se dijete na njih sve više oslanja bez uključivanja vlastitih misaonih procesa. 

 


Prestanite biti djetetov navigacijski sustav!

Potaknite mozak svog djeteta koristeći organizacijske strategije:

  • Naučite dijete kako se koristi kalendar. Ova korisna vještina pomoći će mu da se oslanja na sebe kada dođe vrijeme da samostalno prakticira organizacijske vještine.
  • Napravite slikovni popis aktivnosti za dnevne rutine kao što su: jutarnja rutina, spremanje školske torbe, obaveze nakon škole, pisanje zadaće, večernja rutina. Ovo će potaknuti djetetovo pamćenje jer će naučiti obavljati stvari kroz specifičan niz aktivnosti.
  • Koristite sustav nagrađivanja kako biste obilježili djetetovo obavljanje zadanih aktivnosti. Pozitivno poticanje (npr. „uhvatite“ dijete kako nešto dobro obavlja i onda ga nagradite ili pohvalite) je učinkovitije za učenje nego isticanje stvari koje dijete nije dobro napravilo.
  • Pomognite mu napraviti stvari s kojima će se bolje organizirati kao što su, na primjer, mapa za dovršene školske zadaće i mapa za „potrebno završiti“. Pretvorite izradu ovakvih pomoćnih stvari u zabavu, neka dijete samo odabere boje i ukrase koji mu se sviđaju.
  • Uključite dijete u aktivnosti koje potiču organizacijske vještine kao što su praćenje liste za kupnju, sortiranje odjeće za pranje, pripremu jela za koje je potrebno pratiti recept, itd.
  • Dozvolite djetetu neuspjeh jer im je potrebno da se suoče s posljedicama vlastite neorganiziranosti i nauče iz svojih grešaka. Ne nosite zaboravljeni ručak ili raspored u školu ako ih vaše dijete konstantno zaboravlja.

 

Pomognite djetetu da samo sebi postane navigacijski sustav! Dat ćete mu neprocjenjivu vrijednost koja će mu biti od velikog značaja kako bude raslo i kako se njegove odgovornosti budu povećavale.

Iznenadit ćete se koliko vaše dijete može naučiti i zapamtiti ako ga naučite organizacijskim vještinama koristeći ispravne metode.

 

Članak preuzet s yourot.com

Više pročitajte u knjizi: RAZVOJ DJEČJEG MOZGA - 12 revolucionarnih strategija integriranog pristupa za poticanje razvoja zdravoga dječjega uma, preživljavanje svakodnevnih roditeljskih borbi i za poticanje cjelokupnoga rasta i razvoja obitelji
Što napraviti kada su djeca neorganizirana – razlozi i rješenja

Povezivanje govora s pokretom predstavlja trening za mozak

Povezivanje govora s pokretom predstavlja trening za mozak

Povezivanje govora s pokretom predstavlja trening za mozak Tradicionalne jezične igre kao što su stihovi praćeni pokretima prstiju i pljeskanjem...


Pretjerano zaštitnički stil odgoja – Kako ga prepoznati i spriječiti

Pretjerano zaštitnički stil odgoja – Kako ga prepoznati i spriječiti

Podrazumijeva se da kao roditelji ili skrbnici želimo da nam djeca budu sigurna. Brinemo za njihovu dobrobit svakodnevno, nastojimo ih zaštititi od ...


Dr. Rajović: Djeca kroz igru najbolje uče, a učenje napamet zastarjelo je

Dr. Rajović: Djeca kroz igru najbolje uče, a učenje napamet zastarjelo je

"Kako igrom uspješno razvijati djetetov IQ" naziv je predavanja i edukacije za roditelje koju je dr. Ranko Rajović, jedan od na...


ZAGREB: Kako komunicirati poput terapeuta i oblikovati zdrav mozak djeteta

ZAGREB: Kako komunicirati poput terapeuta i oblikovati zdrav mozak djeteta

"Kako komunicirati poput terapeuta i oblikovati zdrav mozak djeteta​" Kada: 8.3.2018. u 17.30 sati Gdje: Školska knjiga, M...


Polazak u vrtić

Polazak u vrtić

Kada djeca krenu u vrtić ili jaslice to je često u njihovim životima prvo veće odvajanje od roditelja, ali i susret s većim brojem nepoznati...


Rani pokazatelji darovitosti

Rani pokazatelji darovitosti

Rosenblith i Sims-Knight (1985) sugeriraju da već u drugom mjesecu života počinju procesi učenja. Temeljna sposobnost u toj dobi je imitacija. Na...