Što je nestrukturirana igra i zašto je dobra za vaše dijete

Što je nestrukturirana igra i zašto je dobra za vaše dijete

 

Djeca danas imaju sve manje vremena ze sebe. To na prvu zvuči kao neobična izjava, ali je nažalost često tako. 
 

Pitate se što znači dječje vrijeme za sebe?
E pa to je vrijeme provedeno u nestrukturiranoj, slobodnoj igri oslobođenoj od bilo kakvih pravila ili očekivanja.

Djeca danas često zbog brojnih obaveza nemaju vremena za slobodnu igru. Idu u školu, a nakon škole na organizirane sportske aktivnosti, strane jezike, satove plesa ili na sviranje. Dječji raspored je često natrpan kao i raspored odraslih i djeca od malih nogu uče kako balansirati između brojnih obaveza. 
No, djeca nisu odrasli i potrebno im je dječje, slobodno vrijeme kako bi na neopterećen način učili o sebi i svijetu oko sebe.

Sve aktivnosti koje smo nabrojali imaju određeni set pravila i uglavnom su nadzorom odraslih. Očekivanje u sportu je pobjeda, cilj učenja gitare je uspjeh na glazbenom natjecanju i slično. 

Nasuprot tome stoje nestrukturirane aktivnosti koje nemaju specifične ciljeve, pravila ili očekivanja. 

U nestrukturiranoj igri jedini gospodar je dječja mašta, a mogućnosti su neograničene. Primjerice, igranje s blokovima kocki je nestrukturirana igra jer dijete od kocki može složiti što god mu padne na pamet. I crtanje i igranje s lutkama je nestrukturirana igra. Nema pravila ili cilja. Dijete može putovati kamo god želi i isprobavati uloge koje želi. Na taj način dijete može učiti o sebi i svijetu oko sebe i to mora biti sastavni dio djetinjstva. Nažalost, često to nije slučaj.


Nestrukturirana vs. strukturirana igra

Kada bi pitali koja je igra bolje za dijete, strukturirana ili nestrukturirana, to je kao da pitate da li je bolje voće ili povrće. Obje vrste igre su korisne i dobre pružaju različite prilike za učenje i razvoj.
Kvaka je jedino u tome da djeca danas sve manje vremena provode u nestrukturiranoj, slobodnoj i nesputanoj igri. Ono što bilo najbolje i optimalno je da djetetu osigurate vrijeme da se bavi i strukturiranim i nestrukturiranim vrstama aktivnosti.


Dobrobiti strukturirane igre

  • dijete uči o važnosti suradnje i timskog rada, strategije i važnosti pridržavanja pravila
  • utječe na razvoj i učenje 
  • podupire zdrav razvoj mozga
  • utječe na razvoj fizičkih i socijalnih sposobnosti
  • pruže neprocjenjivo iskustvo suradnje, utječe na stvaranja samodiscipline i ustrajnosti, ali i stvaranja pozitivne slike o sebi


Dobrobiti nestrukturirane igre

  • od neprocjenjive je važnosti za razvoj dječje mašte i kreativnosti
  • pomaže djeci naučiti kako raditi timski, dijeliti, pregovarati, rješavati sukobe i zastupati svoje interese
  • kada je igra inicirana od strane djeteta, dijete vježba vještinu donošenja odluka, otkriva područja vlastitih interesa i strasti koje želi slijediti 
  • kada je igra vođena i kontrolirana od strane odraslih - kao što su organizirani sportovi - djeca moraju slijediti ono što zanima odrasle (prvenstveno pobjeda) i tu gube na razvoju kreativnosti i drugih vještina
  • djeca koja provode dosta vremena u nestrukturiranoj igri imaju i sposobnost dužeg zadržavanja pažnje, jer u su takvom načinu igre oni vođe i donositelji odluka. Dječja motivacija i upornost rastu proporcionalno s osjećajem kontrole koji imaju nad situacijom.


Zaključak

Djeci je potrebno njihovo dječje vrijeme koje će provesti u slobodnoj igri. 

Slobodna, nestrukturirana igra djeci omogućava da se izraze na način na koji to ne mogu u svakodnevnom životu. Pruža im i mogućnost da isprobavaju nove stvari bez pritiska da moraju biti odmah i uspješni u njima. U slobodnoj igri dijete ima mogućnost učiti o sebi i vidjeti što mu dobro ide i što želi. Dijete koje je slobodno da istražuje i otkriva, s vremenom će doći i do toga koji su uistinu njegovi interesi, želje i talenti. A to je jako važno za uspješan i sretan život. 

Mnogi roditelji često misle kako je za dijete korisno da sudjeluje na čim više organiziranih aktivnosti. Misle kako će to pomoći djetetu u daljnjem životu. No, u stvarnosti dijete je na taj način uskraćeno vrijeme za slobodnu i maštovitu igru u kojoj može otkrivati svoje potencijale.


Igračke za slobodnu, nestrukturiranu igru

Idealne igračke za slobodnu, nestrukturiranu igru su one koje djetetu omogućavaju igranje uloga i pretvaranja. U to spadaju razni setovi za igru poput kućica za lutke, dvoraca i brodova, različiti uporabni predmeti.
Igranje s takvim igračkama djeci pruža neograničene mogućnosti imaginacije, što je važno za intelektualni i socijalni razvoj djeteta.
I crtanje, slikanje, igranje s lutkama spadaju u nestrukturirane aktivnosti koje će razmahati maštu vašeg mališana i otkriti sve njegove potencijale. Imajte to u vidu i omogućite svojem djetetu da barem neko vrijeme u danu bude dijete i ne radi ništa. Osim da se igra. Jer igra je ključan dio djetinjstva i važna dječja aktivnost :)

 

Preneseno s Lafaboo.com

 

Više pročitajte u knjizi: ŠTO SJAJNI RODITELJI ČINE 75 jednostavnih strategija za odgoj uspješne djece
Što je nestrukturirana igra i zašto je dobra za vaše dijete

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Nemojte se čuditi što danas imamo sve više razvojnih smetnji. Nije samo motorika važna, važno je uključiti i misaone procese, s...


Prosuditi, a ne osuditi ili Riječima možemo uzdignuti, ali i slomiti

Prosuditi, a ne osuditi ili Riječima možemo uzdignuti, ali i slomiti

Da postoji škola za roditelje, jedna od prvih lekcija svakako bi bila o tomu da smo mi zrcala u kojima se naša djeca ogledaju, prem...


Priče za laku noć i zašto je dobro da ih tate čitaju

Priče za laku noć i zašto je dobro da ih tate čitaju

Iako se čitanje dugo smatralo ženskom aktivnošću, djeca su više zainteresirana kada im očevi čitaju – jer je to ne&scaro...


Autističnoj djeci ne pomaže medicina, već roditelji

Autističnoj djeci ne pomaže medicina, već roditelji

Roditelji su bili ti koji su išli na edukaciju kod stručnjaka, a rezultati su bili iznenađujući Studija o autizmu koju je objav...


Poremećaj pažnje i hiperaktivnost

Poremećaj pažnje i hiperaktivnost

Davne 1845. godine, u Njemačkoj je dr. Heinrich Hoffman, u svojoj knjizi «Priča o nemirnom Filipu», pišući pjesme za svog trogod...


Nepovoljni uvjeti odrastanja koji negativno utječu na razvoj mozga

Nepovoljni uvjeti odrastanja koji negativno utječu na razvoj mozga

Nepovoljni uvjeti odrastanjaAko dijete živi s ljutitim, agresivnim ljudima, sklonim vikanju, izljevima bijesa, smijanju dječjim frustracijama i sl....