Roditelji i tinejdžeri

Roditelji i tinejdžeri

Uspostaviti odnos s tinejdžerom se ponekad čini kao nemoguća misija. Količina energije, vremena i strpljenja koju ulažemo u tu misiju bi se mogla usporediti s učenjem stranog jezika. U učenje ulažete mnogo vremena i truda, dugotrajno je,  ali se na kraju isplati i rezultat koji ste postigli čini vas iznimno ponosnima.


Kada dijete stigne na ovaj svijet mi smo u velikoj prednosti spram njega. Veći smo od njega i generalno gledajući igramo ulogu šefa. Ulaskom u pubertet tinejdžer ozbiljno narušava važnost naše uloge. Tinejdžer je odjednom iste visine, ako ne i veći od nas, a mi kao roditelji navikli da smo glavni i odgovorni odjednom upravljamo brodom koji tone s neposlušnom posadom koja se urotila protiv nas. U takvim je prilikama teško osjećati ono toplo, unutarnje zajedništvo sa svojom djecom.


Pokazalo se da se velika većina tinejdžera ne žele konstantno svađati, već da samo žele priliku da objasne što zapravo žele i da pri tom znaju da ih druga strana stvarno sluša i razumije.  Isto može primijeniti i na roditelje, jer i mi samo želimo da nas (ne samo naša djeca već i drugi ljudi oko nas) saslušaju i razumiju.

Dakle, rješenje je u obostranoj pažnji i poštovanju.

Ponekad između roditelja i tinejdžera dođe do sukoba jer jedna od strana ne osjeća poštovanje i prihvaćanje. Na primjer u situaciji kada od tinejdžera tražimo da obavi svoj dio kućanskih poslova kao recimo usisavanje i dobijemo odgovor  „Ja mrzim čistiti. Neću usisavati!“. Na „prvu loptu“ ćemo se naljutiti i možda pokušati iskazati svoj autoritet rečenicom koja će započeti s „Moraš…“. Ali važno je u tom trenutku priznati iskazane osjećaje rečenicom „Razumijem da je to dosadno i da si umoran/a. Dogovorili smo se da je usisavanje tvoja obaveza koju ne moraš izvršiti baš sada, samo je važno da to napraviš do prije ručka“.

Korisno je u obitelji dogovoriti jedan dan u tjednu kada će se svi članovi obitelji okupiti na jednom mjestu i raspravljati o problemima koje treba riješiti ili prepričavati pozitivna iskustva doživljena u proteklom razdoblju.  Kod iznošenja problema važno je da svi članovi sudjeluju u rješavanju istog predlažući rješenja.Osiguramo li djetetu i svojoj obitelji kvalitetno vrijeme u kojem pokazujemo iskreno zanimanje za njegove potrebe i probleme i omogućimo mu vrijeme za iskazivanje nježnosti dijete neće biti prisiljeno privlačiti pažnju na neprimjerene načine poput nasilja, ovisnosti o drogama, depresije i slično.
Svi smo mi od krvi i mesa i teško je postići potpunu kontrolu nad samim sobom da baš nikada pred djetetom ne dobijemo izljev bijesa, ali kada se to ipak dogodi treba obratiti pažnju na neke stvari. Najbolji način da zadržimo kontrolu nad situacijom je da duboko udahnemo i brojimo do 10 ili da se udaljimo od djeteta na par minuta dok situaciju ne sagledamo iz drugog (mirnijeg) ugla. Nakon toga je važno umjesto da kritiziramo svog tinejdžera rečenicama koje počinju poput:
 

  • Ti si tako neuredan...
  • Ti stalno radiš...
  • paziti da koristimo rečenice koje počinju s JA, kao na primjer:
  • Ja osjećam...
  • Ja želim...


Svatko od nas je povremeno tužan, a u osjetljivom razdoblju života kao što je adolescencija takva je pojava česta, a u nekim slučajevima prelazi i u depresiju.
Bez obzira je li tinejdžer tužan ili depresivan postoje načini na koje mu možete pomoći.
Ponekad je najbolje u takvim situacijama saslušati, ali ne davati odgovore ili savjete, već doslovno samo slušati. Ali bez obzira na sve ne treba ih previše štiti jer prema onoj staroj „na greškama se uči“ će najviše naučiti.

Naravno, da ovo nisu jedini načini za idealan odnos s tinejdžerom, to je samo jedna mala pomoć u moru načina  kako uspješno komunicirati s tinejdžerom.

Autor: Gordana Benat

Izvor: www.skole.hr



Kako bolje učiti!

Kako bolje učiti!

Često se događa da učenici na početku nove školske godine donose nove, optimistične odluke. „Ove ću godine sve zadaće i seminare raditi ...


Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Zagrebu 22. ožujka 2016.

Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Zagrebu 22. ožujka 2016.

Zbog velikog interesa, u organizaciji izdavačke kuće Harfa, dr. Ranko Rajović, jedan od najvećih autoriteta na ovim prostorima kad govorimo o odgo...


Kako pomoći djetetu da s lakoćom savlada školske obveze?

Kako pomoći djetetu da s lakoćom savlada školske obveze?

Dijete od početka treba osposobljavati da bude samostalno u učenju i obavljanju školskih obveza. Ipak, ako naiđe na prepreku ili problem i ...


Oluja u tinejdžerskom mozgu

Oluja u tinejdžerskom mozgu

Osjećate li je kako tutnji? Sve je bliže, sve je snažnija... To je oluja koje nema u vremenskoj prognozi. Dogodi li vam se često da vam ...


Uvažite različitosti učenika s teškoćama

Uvažite različitosti učenika s teškoćama

Učenici s teškoćama su: učenici s teškoćama u razvoju, učenici s teškoćama u učenju, problemima u ponašanju i emocionalnim problemima i uč...


Čemu nas japanske škole mogu naučiti o odgoju kompetentne djece

Čemu nas japanske škole mogu naučiti o odgoju kompetentne djece

Danas je većina zapadnjačke djece jedna razmažena gomila. Roditelji im pišu domaću zadaću, traže bolje ocjene od učitelja i osloba...