Manipuliranje u odgoju - prečac koji vas neće dovesti do željenog cilja

Manipuliranje u odgoju - prečac koji vas neće dovesti do željenog cilja

 

Svojevremeno je atenski matematičar Euklid faraonu Ptolemeju pokazivao rukopis svoje knjige "Elementi" predstavljajući mu geometriju, novu znanost o prostoru. Faraon nije baš puno razumio, ali ga je ta nova znanost zainteresirala. Pitao je Euklida postoji li neki prečac kojom bi kraljevi mogli bez učenja naučiti geometriju. A Euklid mu je odgovorio da nema prečaca za kraljeve: kralj koji želi shvatiti matematiku mora se potruditi kao i svi ostali. Dakle, nema kraljevskih prečaca za matematiku, a ima li ih za odgoj djeteta?   

 

Odgoj je dugotrajni proces postupnog, strpljivog izgrađivanja i oblikovanja ljudskoga bića, njegovih poželjnih osobina i načina ponašanja. Nestrpljivi da djecu koju odgajamo što brže navedemo da se ponašaju onako kako želimo, vrlo često odabiremo kraljevski prečac: manipuliranje.

Rječnici objašnjavaju da manipulirati znači obmanuti koga vještim, nepoštenim ili podmuklim sredstvima kako bismo ostvarili neki svoj cilj, svjesno upravljati nečijim emocijama usmjeravajući njegovo ponašanje u svoju korist.

 

Svaki put kad djetetu započnemo rečenicu s: Ako me voliš, onda ćeš... ili Ako me ne budeš slušao, neću… zapravo nemilosrdno manipuliramo ljubavlju i djetetovim strahom da će ostati nevoljeno i ostavljeno ako ne učini što od njega tražimo.

Kad god nabrajamo djetetu što smo sve za njega učinili zahtijevajući zauzvrat da se ponaša onako kako od njega tražimo, zapravo manipuliramo djetetovim osjećajem krivnje.

Katkad kad želimo da dijete nešto učini kažemo: Meni nikad ne uspije tako lijepo… kao što ti to znaš napraviti… Na taj način naveli smo ga na poželjna ponašanja manipuliranjem njegovom sujetom.

 

Prema podatcima Državnoga zavoda za statistiku, u Hrvatskoj se raspadne svaki treći brak. Katkad su roditeljske razmirice takve da se dijete nalazi između dviju vatri godinama i prije rastave i nakon nje.

U takvim situacijama često oba roditelja manipuliranju djetetom tehnikom zaplašivanja i otplašivanja, postupkom sličnim onim s dobrim i lošim policajcem. Zaplaše dijete onim što bi im drugi roditelj mogao napraviti, pa ga odmah zatim otplaše i umire uvjeravajući ih kako se uz njih tako nečeg ne trebaju plašiti. Sve dok su dobri, pristojni, vrijedni, dok dobro uče i rade što im se kaže, nemaju se čega bojati.

 

Ima jedan način manipuliranja koji odmah donosi tako sjajne rezultate da doista povjerujemo u odgoj manipuliranjem. Riječ je o manipuliranju ili-ili odabirima. Zamolimo li dijete da odnese smeće, naći će mnoštvo više-manje pristojnih i prihvatljivih razloga da nam objasni zašto to ne može u tom trenutku učiniti (mora napisati zadaću, pročitati lektiru…). 

No, ako umjesto zahtjeva da nešto učini ponudimo odabir, npr. pitanjem Hoćeš li radije odnijeti smeće ili oprati suđe? – izmanipulirali smo ga. Umjesto pronalaženja isprika zbog kojih nam u tom trenutku ne može pomoći, stavljeno je u stiuaciju da odabere ono što mu se čini brže, lakše ili jednostavnije. Umjesto ružnog osjećaja natjeranosti da radi nešto što ne želi, dijete ima osjećaj da je samo odabralo uraditi ono što smo od njega tražili.

 

Problem s djecom nije u tome da ne uče, nego u tome da uče previše onoga što ne bismo željeli da nauče: gledaju naša ponašanja i prema njima oblikuju svoja.

Počnemo li manipuliranjem navoditi dijete da se ponaša na poželjne načine, ono nevjerojatno brzo uoči obrazac: previše podilaženja i mijenjanje pravila stvara od njega manipulatora koji mora dobiti sve što želi. Djeca manipulatori kasnije u životu često i ne znaju drugačije nego manipulacijom ostvarivati sve što žele.

 

Euklid je bio u pravu za matematiku: nema kraljevskih prečaca. Ali nema ih ni za odgoj djeteta. Da bismo doista uspješno odgojili dijete, moramo uložiti i vrijeme i strpljenje. To naprosto ne ide nabrzaka.

Manipuliranje u odgoju jest prečac kojom puno brže i jednostavnije stižemo do cilja. Loše je samo što na koncu shvatimo da cilj na koji smo stigli nije onaj kojem smo se bili uputili.

 

Autor: Dinka Juričić

Preuzeto sa skolskiportal.hr

Više pročitajte u knjizi: RAZVOJ DJEČJEG MOZGA - 12 revolucionarnih strategija integriranog pristupa za poticanje razvoja zdravoga dječjega uma, preživljavanje svakodnevnih roditeljskih borbi i za poticanje cjelokupnoga rasta i razvoja obitelji
Manipuliranje u odgoju - prečac koji vas neće dovesti do željenog cilja

Djeca koja puno čitaju postaju inteligentnija

Djeca koja puno čitaju postaju inteligentnija

Čitanje povećava dakle ne samo jezičnu inteligenciju u djece već i inteligenciju općenito, pokazalo je jedno englesko istraživanje. Djeca koja ...


Nogometna škola života: Što djeca mogu naučiti od Vatrenih

Nogometna škola života: Što djeca mogu naučiti od Vatrenih

Proteklih tjedana, a posebno posljednjih nekoliko dana, cijela Hrvatska živi nogometnu priču. Djeca nam dolaze u dresovima, pričaju o nogometu...


SVAKO JE DIJETE DAROVITO, a na nama je da prepoznamo tu darovitost

SVAKO JE DIJETE DAROVITO, a na nama je da prepoznamo tu darovitost

Knjiga Svako je dijete darovito donosi dokaze zašto je nužna radikalna promjena u shvaćanju odgoja i školovanja. Naš zas...


Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Zagrebu 22. ožujka 2016.

Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Zagrebu 22. ožujka 2016.

Zbog velikog interesa, u organizaciji izdavačke kuće Harfa, dr. Ranko Rajović, jedan od najvećih autoriteta na ovim prostorima kad govorimo o odgo...


4 stvari koje tinejdžeri stvarno trebaju od svojih roditelja

4 stvari koje tinejdžeri stvarno trebaju od svojih roditelja

Tijekom tinejdžerskih godina, roditelji i tinejdžeri postali su toliko zauzeti da se njihova komunikacija odvija možda još jedino u b...


Čemu nas japanske škole mogu naučiti o odgoju kompetentne djece

Čemu nas japanske škole mogu naučiti o odgoju kompetentne djece

Danas je većina zapadnjačke djece jedna razmažena gomila. Roditelji im pišu domaću zadaću, traže bolje ocjene od učitelja i osloba...