Ljeto pred nama iskoristite za završnu pripremu za školu

Ljeto pred nama iskoristite za završnu pripremu za školu

 

Predškolsko dijete većinu vremena provede u igri i kroz nju uči, spoznaje svijet oko sebe i priprema se za školu. A onda dođe i taj veliki dan polaska u školu koji unese veliku promjenu u život svakog predškolca. Kako da dijete što lakše prihvati tu promjenu, kako da bude spremno sjesti u školsku klupu i da u školi bude uspješno te kako da do kraja izgradi pozitivnu sliku o sebi, socijalne vještine i emocionalnu stabilnost, savjetuju odgojiteljice Jelena Salatović i Martina Sokač.
 

Važno nam je naglasiti da priprema za školu počinje puno ranije od zadnje predškolske godine u vrtiću i podrazumijeva cijeli spektar različitih vještina potrebnih za dobro funkcioniranje. Od prvih dana u vrtiću djecu pripremamo za život, a to je ujedno i priprema za školu. Dijete treba ovladati različitim vještinama tijekom predškolskog perioda, između ostalog posebnu pozornost posvećujemo razvoju samostalnosti, odgovornosti, emocionalnoj stabilnosti, samopouzdanju, grafomotoričkoj i tjelesnoj zrelosti.

Kontinuiranim radom i poticanjem djeteta na kvalitetan razvoj sukladno dobi i mogućnostima i u razvoju potrebnih kompetencija, dobit ćemo spremnog predškolarca koji je spreman odgovoriti na izazove koji ga čekaju u školi.

 

Često se pitamo koja je uloga roditelja u toj pripremi za školu

Bez obzira to što dijete prolazi predškolski program pripreme za školu u vrtiću, ključna je uloga roditelja kao djetetovog primarnog odgojitelja. Kao roditelji mogli bismo si postaviti nekoliko pitanja:

  • može li dijete funkcionirati u nepoznatoj okolini
  • je li spremno odvojiti se od roditelja
  • komunicira li uspješno i surađuje li s vršnjacima
  • izražava li svoje emocije na socijalno prihvatljiv način
  • zna li se nositi s neuspjehom
  • rješava li sukobe na konstruktivan način

 

Kako mu "ja" kao roditelj mogu pomoći i pripremiti ga na novu situaciju?

  • Ohrabrite dijete u svakoj prilici kad svladava nešto novo.
  • Dajte mu na znanje da je za svako postignuće potreban trud, cijenite njegov trud bez obzira na rezultat.
  • Pružite mu priliku da uči na vlastitim iskustvima, time jačamo samostalnost i samosvijest.
  • Pozitivno govorite o učiteljima i školi.
  • Dajte mu na znanje da vjerujete kako će se u školi dobro snaći.
  • Upozorite ga na opasna mjesta na putu do škole, te kako ih sigurno i uspješno svladati.
  • Vježbajte zaključavanje i otključavanje stana.
  • U slučaju potrebe uputite dijete na osobe koje mu mogu pomoći ako je samo kod kuće.
  • Verbalizirajte različita emocionalna stanja kroz koje dijete prolazi, budite mu podrška u izražavanju emocija na društveno prihvatljiv način.
  • Potičite njegovu samostalnost (npr. briga o sebi, samostalnost u uzimanju obroka, odlazak u trgovinu, poštivanje pravila u prometu, odlazak u šetnju do škole…)

 

Što još možemo raditi:

  • Kako biste potaknuli djetetova opća znanja, spoznaju, znanje o sebi i obitelji, logičko zaključivanje, pamćenje, imenovanje i slično, podržavajte i razvijajte radoznalost djeteta, vodite ga u šetnju, razgovarajte, imenujte, opisujte, posjetite muzej, knjižnicu ili kazalište. Tijekom šetnje postavljajte mu neka od ovih pitanja: što vidi ili čuje, što je veće/manje, što je lijevo/desno i slično. Prilikom šetnje sakupljajte kamenčiće i kada dođete kući brojite ih te ih klasificirajte prema boji, obliku ili veličini. Iste kamenčiće možete pobojati ili na njima pisati slova ili ih pretvoriti u zanimljive kukce i slično.
  • Zajedno izradite memori sa slikama slova, s brojevima ili geometrijskim oblicima.
  • Igranjem društvenih igara, usvajajte poštivanje pravila u igri i osnovne matematičke pojmove, vježbate zapamćivanje i koncentraciju.
  • Redovito potičite dijete na crtanje i pravilno držanje olovke. Pružite mu mogućnost da i u svom obiteljskom okruženju u opuštenoj atmosferi vježba različite grafomotoričke zadatke i tako usvaja prijeko potrebne vještine za školu.
  • Ako ste na pješčanoj plaži pišite štapom slova po pijesku. Ako niste u prilici izradite jednostavnu podlogu za pisanje (na tacnu stavite šećer i neka dijete piše prstićem, od kartona ili starog cd-a izradite sat s pomičnim kazaljkama).
  • Zajedno posudite slikovnice u knjižnici te čitajte, a zatim potičite dijete da istu priču prepriča vama, postavljajte poticajna pitanja kako bi se dijete prisjetilo detalja iz priče. S djetetom izradite slikovnicu a neka dijete osmisli naslov priče.
  • Kako bi potaknuli predčitalačke vještine možete sami osmisliti igre: prepoznaj i imenujkojim glasom počinje i završava riječ, smišljajte rimu (lonac - konac…), igra ˝na slovo na slovo˝.

 

Jednako je važna i tjelesna spremnost i koordinacija pokreta i ravnoteže u svim oblicima kretanja pa sve do fine motorike

  • Igrajte se loptom (dodavanje, gađanje, kotrljanje), skakanje, trčanje, preskakivanje, provlačenje i slično.
  • Vozite bicikl ili se rolajte.
  • Igrajte se skrivača, lovice i slično.
  • Za poticanje fine motorike: crtanje, slikanje, izrezivanje, lijepljenje, nizanje, modeliranje, vezanje, zakopčavanje, otkopčavanje i slično.

 

Njegujte pozitivna očekivanja

I za sam kraj važno je osvijestiti koliko presudnu ulogu imaju stav, mišljenje i očekivanje roditelja od djeteta u ovoj fazi pripreme za školu. Iako je zabrinutost roditelja za uspješnost prilagodbe djeteta školskom životu i obvezama razumljiva, jako je važno paziti da se ona ne prenosi na dijete, i potruditi se da dijete s kreće u školu s pozitivnim iščekivanjem.

I najvažnije je da uživate u svemu gore navedenom, imate povjerenja u svoje dijete i da mu budete podrška.

 

Preneseno s Roditelji.hr

 

Više pročitajte u knjizi: CRTICE iz bilježnice psihologa
Ljeto pred nama iskoristite za završnu pripremu za školu

10 razloga zašto bi se mobilni uređaji trebali zabraniti djeci mlađoj od 12 godina

10 razloga zašto bi se mobilni uređaji trebali zabraniti djeci mlađoj od 12 godina

Američka akademija za pedijatriju i Kanadsko pedijatrijsko društvo tvrde da djeca do 2 godine ne bi smjela biti izložena nikakvoj tehnol...


Koncentracija djeteta

Koncentracija djeteta

Koncentracija se najčešće definira kao «sposobnost voljnog usmjeravanja misli u željenom smjeru». Svi se možemo neko vrijeme k...


Dr. Rajović: Djeca kroz igru najbolje uče, a učenje napamet zastarjelo je

Dr. Rajović: Djeca kroz igru najbolje uče, a učenje napamet zastarjelo je

"Kako igrom uspješno razvijati djetetov IQ" naziv je predavanja i edukacije za roditelje koju je dr. Ranko Rajović, jedan od na...


Kako komunikacijom oblikovati snažan mozak djeteta, Osijek, 11.4.2019.

Kako komunikacijom oblikovati snažan mozak djeteta, Osijek, 11.4.2019.

Želite dublje razumjeti sebe i svoje dijete? Želite doznati najvažnije činjenice o razvoju dječjeg mozga? Želite upoznati unutarnji svije...


10 izdanja koja će vam pomoći u razumijevanju i razvoju dječjeg uma

10 izdanja koja će vam pomoći u razumijevanju i razvoju dječjeg uma

Dječji um čudesna je stvar, a vrijeme kad roditelji prepuštaju razvoj svog djeteta slučaju ili okolini je odavno iza nas. Kako bi pomog...


Kako pravilno djetetu reći NE

Kako pravilno djetetu reći NE

Kada vi djetetu govorite da nešto ne smije, ne može, ne treba ili mu naređujete koristeći termine ne ili nemoj, tada imate osjećaj kao...