Kako reagirati kada dijete želi prestati sa slobodnom aktivnošću

Kako reagirati kada dijete želi prestati sa slobodnom aktivnošću

 

Roditelji se često pitaju što učiniti kada im dijete kaže da želi prestati pohađati određenu slobodnu aktivnost. Je li u redu da prestane? Kada je u redu da prestane? Što učiniti kada se vrati sa slobodne aktivnosti (za koju je donedavno nagovaralo da ga upišete) i kaže ”Grozno mi je i ne želim više ići tamo!!” Da li ga u tome podržati i ispisati čim izrazi nezadovoljstvo?
 

Možda je u pitanju samo “loš dan”

I djeca, kao i odrasli, imaju svoje dobre i loše dane. Ponekad je vrijedno pričekati i pratiti je li to samo rezultat ”lošeg dana”. Ukoliko Vaše dijete na tu slobodnu aktivnost ide prigovarajući, ali redovito s nje izlazi nasmijano i govori o tome kako je bilo zabavno, vjerojatno nemate razloga za brigu. U suprotnom, ukoliko želju za prestankom izražava po završetku, porazgovarajte s djetetom, poslušajte ga i shvatite ozbiljno, pitajte ga zašto želi prestati i što je dovelo do te odluke.

Potom potražite praktično rješenje, procijenite da li postoje neki ”međukoraci”, može li propustiti koji susret, a još uvijek jednako sudjelovati, ukoliko trenira neki sport može li se rekreativno baviti njime? Važno je dobro procijeniti kada je odustajanje od aktivnosti korisno, kako u suprotnom ne bi dovelo do preopterećenosti kod djeteta. No, važno je voditi računa i kako olako odustajanje može učiti dijete brzinskom, kratkoročnom zadovoljstvu i može poslati poruku da je u redu odustati čim postane teže, što dijete može prenositi i na druga područja svojeg života. Ulaganje truda i napora dovodi do dubljeg, dugotrajnijeg zadovoljstva i osjećaja uspjeha.
 

Potaknite dijete da nastavi s aktivnošću

Mnoga djeca prolaze periode kada im je upitna njihova predanost izabranoj slobodnoj aktivnosti kojom se bave. Vaš zadatak je pomoći djetetu utvrditi je li nešto faza koja će proći ili nerješiv problem. Potaknite dijete u davanju prilike novoj aktivnosti i dogovorite se da uloži trud određeno vrijeme, a zatim može odlučiti želi li i dalje prestati ili ipak nastaviti. Ovo dodatno vrijeme može mu omogućiti uživanje u aktivnosti ili olakšati odluku o prestanku. Ako zajednički dogovorite određeno vrijeme koje će još pohađati aktivnost, i vi se držite dogovora!
 

Nemojte “podmićivati” dijete

Nikada nemojte koristiti “mito” pa nuditi nagrade ili prijetiti kaznom kako bi vaše dijete nastavilo neku aktivnost. Slobodne aktivnosti trebaju biti zabavne, poučne i razvojno poticajne. Korištenjem nagrada i navedenog potkopava se jačanje unutarnje motivacije za uspjehom. Osim toga, nagrade i kazne su kratkoročnog djelovanja. Zbog nagrade može dijete nastaviti npr. s plivanjem, ali frustraciju neće riješiti i vrlo skoro će opet doći do njenog ispoljavanja.
 

Kada podržati prekidanje aktivnosti

Ako ste pokušali sve i vaše dijete još uvijek negoduje prilikom svakog odlaska na slobodnu aktivnost, vrijeme je da prekine kako mu frustracija ne bi prerasla u generaliziranu mržnju za svu glazbu, sportove i druge aktivnosti ili kako ne bi dovelo do preopterećenosti. Podržite odluku svog djeteta, ne samo riječima već i djelima.

Dobro je znati da iako bi vaše dijete bilo uspješno u lepezi ponuđenih slobodnih aktivnosti, potrebno mu je i vrijeme opuštanja kod kuće. Školske obaveze zahtijevaju mnogo energije, a vaše dijete treba i odmor, igrati se  s prijateljima, braćom i sestrama te sudjelovati u obiteljskim aktivnostima. Pa i ako pokazuje interes za glazbu, ples, sport ili neku drugu aktivnost,  ne treba se baviti svime u isto vrijeme.

 

Preneseno s Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba



RAZVOJ EMOCIONALNE INTELIGENCIJE

RAZVOJ EMOCIONALNE INTELIGENCIJE

Vježbe za razvoj emocionalne inteligencije možete naručiti OVDJE Ako roditelji potiču svoju djecu da nauče kako se mogu umiriti kada su prepl...


Uz ovih 5 savjeta naučite školarce učiti za život, a ne samo za školu

Uz ovih 5 savjeta naučite školarce učiti za život, a ne samo za školu

Često precjenjujemo ono što govorimo djeci. Ona nas, naime, više gledaju nego što nas slušaju: nekako bolje čuju on...


Darovita djeca

Darovita djeca

Osnovno načelo rada s darovitom djecom ima za cilj osigurati djetetu ono što najbolje odgovara njegovu stupnju razvoja, specifičnim potrebama, inte...


Kako pomoći djetetu da s lakoćom savlada školske obveze?

Kako pomoći djetetu da s lakoćom savlada školske obveze?

Dijete od početka treba osposobljavati da bude samostalno u učenju i obavljanju školskih obveza. Ipak, ako naiđe na prepreku ili problem i ...


Tajne tinejdžerskog mozga

Tajne tinejdžerskog mozga

Svi nastavnici i roditelji znaju što znače tinejdžerske godine, jer su ih i sami proživjeli. Neuroznanost je nedavno otkrila zapanjujuću činjeni...


Učenje napamet ne pomaže, mozak naše djece je drugačiji

Učenje napamet ne pomaže, mozak naše djece je drugačiji

Ranko Rajović,stručnjak na području razvoja dječjeg mozga i autor NTC programa, govori o važnosti promjene pristupa podučavanja Me...