Bez motivacije, učenje je mučenje

Bez motivacije, učenje je mučenje
 
 
Iako je danas nekako sve izraženiji trend usmjeravanja na akademske vještine, i to još u ranoj predškolskoj dobi, za uspješno školovanje, važne su i neke druge stvari. Da, ima nečeg važnijeg u školi od brojki i slova. Nečeg bez čega učenje postaje mučenje. To je ono što nas pokreće, a krije se iza riječi motivacija.
 
Kraj ljeta donosi djeci i roditeljima često miješane osjećaje, iščekivanje, veselje, uzbuđenje, ali i brige, nedoumice, strahove. I roditelji i djeca često ulaze u novu školsku godinu podijeljenih osjećaja, a ovo posebno vrijedi za one koji će se po prvi puta naći u školskim klupama. U ovo vrijeme većina se vraća obavezama, užurbanom dnevnom ritmu i u iščekivanju je novih izazova koje donosi nova školska godina.
 
Škola je važan dio života svakog od nas, ona je puno više od njenog akademskog dijela. U školi djeca osim što usvajaju znanja uče i o komunikaciji, socijalnim odnosima, samokontroli, kako regulirati vlastite emocije, izboriti se za sebe, poštivati druge, kako se nositi s neuspjehom, biti uporan i sl.
 
Neki roditelji sa strepnjom očekuju novu školsku godinu prisjećajući se ustaljene rutine u razgovoru s djecom o školskim obavezama - „Ne da mi se“, „Evo sad ću“, „Malo ću kasnije“ i slično. Ovo su odgovori djeteta kojemu nedostaje motivacije za učenje. Naime, djecu u školskom uspjehu često koči nedostatak motivacije, a ne nedostatak sposobnosti. U razvoju motivacije za učenje važan je učitelj, nastavnik, ali i roditelj.
 
Kako bi brzo i efikasno riješili ovaj problem, roditelji kreću s jednostavnim ali na duge staze nedovoljnim rješenjima – nagradama u vidu igračaka, novaca, za ocjene, školske uspjehe. Dijete tako krene učiti za ocjenu, igračku, nagradu. I koliko god mu ponavljali onu poznatu „Ne učiš za mene, učiš za sebe“, uz ovakav način motiviranja djeteta, dijete to jednostavno ne može razumjeti. Naime, za učenje djeteta puno je važnije kako se ponašamo, kakav primjer sami dajemo djetetu, nego ono što mu govorimo. Naša djela su glasnija od riječi.
 
Pa kako onda razvijati kod djeteta motivaciju za učenjem, taj žar koji će ga poticati da istražuje, s veseljem pristupa novom, doživljava trud i uspjeh koji slijedi iza učenja kao svoj? Prvo, važno je znati da nitko nije uvijek i jednako za sve motiviran. Postoje periodi kada smo za određene zadatke više motivirani, i postoje teme i sadržaji koji nas više ili manje interesiraju ovisno o našim interesima. Neka djeca uživaju u čitanju, druga imaju više interesa za svijet brojki i eksperimenta, treća za priče o prirodi, povijesti…
 
Nadalje, postoje i različiti oblici motivacije koji nas na različite načine i u različitim okolnostima pokreću – najopćenitije, to su vanjska i unutarnja motivacija. Rezultati mnogih istraživanja pokazuju da kada djeca pristupaju učenju iz vlastitog interesa i želje da nauče, razumiju, odnosno kada su vođena unutarnjom motivacijom, ona uče smislenije, bolje zadržavaju naučeno, postižu bolje rezultate, bolje upravljaju vlastitim učenjem, nego ako su motivirana vanjskim faktorima, pa uče kako bi zadovoljili druge, izbjegli kaznu i slično. 
 
 Vanjska motivacija:
  • usmjerena je na izvršavanje zadanih obaveza – što se od djeteta očekuje, ono što dijete misli da „mora";
  • na nju snažno utječu vanjske povratne informacije – nagrade, kazne, pritisci,
  • vodi prema površnom pristupu učenju,
  • razvija strah od neuspjeha,
  • dijete ne pokazuje upornost u učenju,
  • usvojena znanja su kruta, dijete ne prenosi znanje iz jednog u drugo područje.

Unutarnja motivacija:
  • dijete pokazuje upornost u učenju,
  • učenje je više kreativno,
  • razvijaju se pozitivne emocije prema školi,
  • vodi prema dubljem razumijevanju naučenog.

 
20 načina kako pomoći djetetu u školi i učenju:
  • Osigurajte mirno mjesto za učenje.
  • Napravite zajednički plan vezan za učenje.
  • Nastojite da dijete ima jasan dnevni raspored – vrijeme za igru, učenje, jelo, spavanje...
  • Omogućite djetetu određene izbore vezane uz učenje (npr. koju će zadaću napisati prvu, koju drugu).
  • Ne radite umjesto djeteta, radije zadatak podijelite na manje djetetu razumljive dijelove.
  • Učite vašu djecu kako da misle, a ne što da misle – umjesto prenošenja činjenica djetetu, u vašoj svakodnevici omogućite djetetu da sam pomoću pitanja i odgovora dođe do zaključka.
  • Dajte djetetu priliku da vas pouči onome što je naučilo.
  • Postavljajte djetetu zanimljiva pitanja o gradivu koje uči. Razvijanjem djetetovog interesa, razvijat će se i njegova unutarnja motivacija za učenje.
  • Ohrabrite dijete, strah i anksioznost štete učenju.
  • Potaknite razvoj emocionalnih vještina vašeg djeteta – kako prepoznati i izraziti emocije, kako se nositi s neugodnim osjećajima.
  • Pohvalite djetetov trud. Dijete koje se trudi ima naravno više mogućnosti da doživi uspjeh.
  • Usmjerite dijete da prepozna unutarnje razloge za uspjeh (npr. preokrenite razmišljanje „Dobio sam dobru ocjenu jer je kontrolni bio lagan" u „Dobio sam dobru ocjenu jer sam se trudio i sve naučio.").
  • Umjesto materijalne nagrade radije koristite nagradu koja uključuje zajedničko ugodno druženje (odlazak na izlet i sl.).
  • Ukažite djetetu na rezultate njegova učenja, njegov napredak. Važno je da dijete uči prepoznati rezultate svog truda i učenja.
  • Kao roditelj, pronađite mjeru između pružanja ljubavi, zaštite, pažnje djetetu i postavljanja određenih roditeljskih zahtjeva, onoga što od djeteta očekujete.
  • Učite i izvan škole – pokažite interes za učenje novoga u vašoj svakodnevici.
  • U slobodno vrijeme igrajte društvene igre koje razvijaju samokontrolu, koncentraciju, mišljenje, zaključivanje.
  • Potaknite djetetovu znatiželju, ona je prirodno gorivo za učenje.
  • Omogućite djetetu jednu do dvije, njemu zanimljive izvanškolske aktivnosti.
  • Surađujte i redovito komunicirajte s djetetovim nastavnicima.
 
 
 
 


Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Osijeku 14. ožujka 2017.

Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Osijeku 14. ožujka 2017.

OVDJE SE PRIJAVITE ZA EDUKACIJU Zbog velikog interesa, u organizaciji izdavačke kuće Harfa, dr. Ranko Rajović, jedan od najvećih auto...


Kako potaknuti želju za učenjem

Kako potaknuti želju za učenjem

Što mogu roditelji učiniti kada shvate da njihovo dijete nije doraslo pritisku školskih obveza? Postoji izlaz iz stresa i frustrac...


Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Zagrebu 22. ožujka 2016.

Dr. Ranko Rajović održat će praktičnu edukaciju u Zagrebu 22. ožujka 2016.

Zbog velikog interesa, u organizaciji izdavačke kuće Harfa, dr. Ranko Rajović, jedan od najvećih autoriteta na ovim prostorima kad govorimo o odgo...


Uz ovih 5 savjeta naučite školarce učiti za život, a ne samo za školu

Uz ovih 5 savjeta naučite školarce učiti za život, a ne samo za školu

Često precjenjujemo ono što govorimo djeci. Ona nas, naime, više gledaju nego što nas slušaju: nekako bolje čuju on...


Adolescenti u vrijeme krize

Adolescenti u vrijeme krize

Posljednjih dana mnogo se pisalo o podršci djeci tijekom pandemije koronavirusa. Napisano je mnogo savjeta kako se što bolje p...


Roditelji, a ne učitelji, trebaju naučiti djecu da budu dobri ljudi

Roditelji, a ne učitelji, trebaju naučiti djecu da budu dobri ljudi

Veliki sam obožavatelj učitelja. I ja sam jedan od njih. I moja žena. Ali, govoreći kao roditelj, mi općenito od učitelja tražimo stvari z...